Wat is stress?

 

Stress is een reactie op een stimulus die ons fysieke en/of mentale evenwicht verstoort. Een stressvolle gebeurtenis kan leiden tot de "vecht-of-vlucht" reactie, waardoor hormonen zoals adrenaline en cortisol door het lichaam stromen. In sommige gevallen is stress juist prettig of noodzakelijk. Het houdt ons actief en alert. Maar op de lange termijn, of wanneer stress chronisch wordt, heeft dit nadelige gevolgen voor de gezondheid. Het lichaam draait dan overuren omdat constant de adrenaline en cortisolgehaltes in het lichaam te hoog zijn. Chronische stress kan leiden tot burn-out.

 

Klachten/symptomen van Stress

Tekenen van stress kunnen worden onderverdeel in vier categorieën van klachten.

1.     Lichamelijke klachten

Zoals: hoofdpijn, buikpijn, diaree, vermoeidheid, rug- en nekpijn, verhoogde hartslag, opgejaagd gevoel

2.     Psychische klachten

Prikkelbaar en cynisch, gevoelens van machteloosheid, verveling en nergens van kunnen genieten. Mensen met stress kunnen zich ook eenzaam voelen.


3.     Gedragsmatige symptomen

Snauwen, druk praten en handelen, snel prikkelbaar, kritisch, overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten.


4.     Gedachtenpatronen

Mensen met stress hebben vaak moeite met helder nadenken. Concentratieproblemen zijn een veelgenoemd probleem, maar ook geheugenproblemen en gebrek aan creativiteit of initiatief. Het leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon.

Vaak is het een combinatie van deze vier categorieën van klachten.

 

Behandeling van stress

Normale stress, zoals bezorgdheid, drukte op werk of  hoge druk in het privéleven wordt gezien als een normale en natuurlijke reactie op een situatie. Bij overmatige stress kan worden ingegrepen door de stresssituaties te voorkomen. Bijvoorbeeld door middel van regelmaat, voldoende rust, voldoende sporten en ontspanning, vermijden van situaties waarin stress ontstaat.

De psychische klachten van stress kunnen door een psycholoog met dit specialisme behandeld worden. Hierbij wordt er onderzocht waar de stressklachten vandaan komen en hoe deze aangepakt kunnen worden. Een psycholoog kan u ontspannings- of ademhalingsoefeningen geven. Andere mogelijkheden zijn biofeedback of een cursus mindfulness.