Burn-out en stress

 

Wat is burn-out?

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie of motivatie meer te hebben voor de bezigheden op het werk. Ongeveer 10% van de werkende bevolking in Nederland heeft last van burn-out verschijnselen. Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak harde werkers met een groot plichtsgevoel en een perfectionistische instelling.

Een burn-out is vaak opgebouwd in een aantal jaren. Jarenlang worden grenzen overschreden en worden lichamelijke of psychische klachten genegeerd. Op een gegeven moment is het de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen. In tegenstelling tot overspannenheid heeft burn-out een meer chronisch beloop; het klachtenbeeld kan over langere tijd (maandenlang) onveranderd blijven.

 

Bekijk hier een filmpje over Burn-out

 

 

Klachten/symptomen van burn-out

Burn-out bestaat uit drie, min of meer samenhangende verschijnselen:

a.     Gevoel van uitputting en oververmoeidheid

Een gevoel van extreme vermoeidheid overheerst. Andere fysieke klachten kunnen zijn: hoofdpijn, maag- en darmklachten, slaapproblemen, hartkloppingen, hoge bloeddruk en nek- en rugklachten.

b.     Emotioneel instabiel

Mensen voelen zich opgejaagd, huilen snel en zijn snel geïrriteerd. Ze worden lusteloos, cynisch, piekeren veel en kunnen niet meer genieten. Ook is er afstand van het werk en collega’s. Hierdoor wordt concentreren moeilijk, daalt het zelfvertrouwen en ontstaat het gevoel dat alles op hun schouders neerkomt. Ook ervaart men klachten zoals depressie, vergeetachtigheid, besluiteloosheid en weinig zin in seks.

c.      Zich niet competent voelen

Doordat het werk niet goed gaat wordt de psychische druk nog hoger. Men verliest overzicht en sluit zich af voor collega’s, partner, vrienden of kinderen.  

 

Behandeling burn-out

Een psycholoog kan helpen om de oorzaak van de burn-out te achterhalen. De eerste fase zal gericht zijn op het vinden van rust en ontspanning door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, biofeedback of ademhalingstechnieken. Verder zal er gewerkt worden aan het teweeg brengen van een verandering in de benadering van werk. Omdat veranderen van werkhouding en denkwijze erg moeilijk is, wordt er aangeraden om hierbij goede, gespecialiseerde hulp te zoeken. In dit proces is het prettig wanneer een psycholoog met ervaring op het gebied van burn-out u hierbij zou kunnen ondersteunen.