Omgaan met echtscheiding

 

Echtscheiding is meestal een pijnlijk en emotioneel proces voor alle betrokkenen. Volwassenen kunnen de tijd nemen om psychologische evenwicht te herwinnen, kinderen zullen niet snel herstellen van dit vaak pijnlijke proces.

 

Relatietherapie wordt veelvuldig toegepast, maar psychische hulp na een scheiding (scheidingstherapie) is veel minder bekend. Vaak bestaat er, nadat een betekenisvolle relatie is verbroken, veel verdriet, angst, boosheid, gevoelens van schuld of schaamte, verwarring, hulpeloosheid, eenzaamheid, depressie, laag zelfbeeld, etc.

 

Verwerking van een echtscheiding

Na de scheiding vallen mensen vaak in een groot gat. Hulp zoeken bij het verwerken van een (vaak nare) scheiding is zeker aan te raden. Door te praten over je gevoelens, kan een psycholoog je helpen om sneller dit proces heen te doorstaan. Er komt immers veel bij kijken en niet alleen als er kinderen in het spel zijn. Je hoeft het niet alleen te doen.

 

Kinderen en echtscheiding

Wanneer er kinderen te maken krijgen met de echtscheiding van hun ouders, komt er vaak veel op ze af. 

 

Huiselijk geweld of psychische onderdrukking

Wanneer geestelijke en/of lichamelijke mishandeling tijdens de relatie heeft plaatsgevonden, is het proces nog moeilijker. Voorbeelden van die mishandeling kunnen zijn; vernederen, negeren, verachting, fysiek en/of verbaal geweld, seksueel misbruik, etc. Het zelfbeeld kan een behoorlijke deuk hebben opgelopen en dat is op eigen kracht niet zo eenvoudig te herstellen. Maar ook kunt u last houden van allerlei angsten en een gevoel van wantrouwen, helemaal bij het aangaan van een nieuwe relatie. Door het toepassen van behandelmethoden als EMDR (voor traumaverwerking), cognitieve gedragstherapie of Mindfulness kan het proces versneld doorlopen worden. 

 

Na de scheiding je leven weer oppakken

Na de scheiding wordt een sociale kring vaak gehalveerd. Vrienden die eigenlijk van je partner waren, hebben het gevoel dat ze 'partij' moeten kiezen. De sociale omgeving zal dan opnieuw opgebouwd moeten worden. Ook praktisch komen er veel zaken op je af. En wat dacht je van het beginnen van een nieuwe relatie. Misschien moet je opnieuw leren grenzen aan te geven of uitspreken van wensen of verlangens duidelijk maken. Je wilt natuurlijk niet opnieuw in die valkuil vallen. Maar ook wanneer je moeite hebt met het reguleren van boosheid en agressie, ook daarin wil je niet opnieuw vervallen bij een nieuwe partner. Het krijgen van hulp in dit proces geeft handvatten voor de toekomst.